Tísňové tlačítko hlídá seniory doma. Někdy chtějí jen podat zuby nebo rum
Už déle než třicet let provozuje organizace ŽIVOT 90 službu tísňové péče pro seniory. Nouzové tlačítko pomáhá zajistit bezpečí stárnoucím lidem, kteří chtějí žít v domácím prostředí a nemají nikoho, kdo by na ně mohl trvale dohlížet. A třeba zrovna upadli v koupelně. „Když přijde alarm a klient se neozývá, je to adrenalin,“ říká Kateřina Vašková, nová vedoucí služby První tísňová.
Vaši klienti nosí náramek s tlačítkem, po jehož stisknutí se spojí s dispečinkem. Nemusejí tedy hledat mobil. Jak systém funguje?
V domácnosti má uživatel kromě tlačítka také ústřednu, což je krabička umístěná na stěně nebo kdekoli v místnosti, kde se uživatel často zdržuje. V ústředně je velký reproduktor a mikrofon, díky kterému po vyslání alarmu s klientem komunikujeme. A jako doplněk je v bytě pohybové čidlo. To samo vyšle alarm v případě, že kolem něj uživatel v nastaveném intervalu alespoň jednou neprojde.
Představme si odlehlou vesnici v Orlických horách. V bytě tam spadla ze stoličky devadesátiletá paní a bojí se zvednout, protože ji bolí noha. Zmáčkla tísňové tlačítko. Co se děje dál?
Během pár desítek vteřin dojde ke spojení s nonstop dispečinkem. Následně zjišťujeme, co se paní stalo, a posíláme nejrychlejší a nejlepší pomoc. Ústředna nám v pohodě pokrývá byty 3+1. Někdy do toho hraje televize a štěká pes. Nebo má uživatel problémy se sluchem a ještě zrovna nemá naslouchátko… Ale vždy se uživatele snažíme motivovat, aby popsal, co se děje. Když zazní alarm a dlouho se nikdo neozývá, je to náročné i pro člověka na dispečinku. Musí čekat, než někdo prověří situaci na místě.
Celý rozhovor je dostupný na https://reportermagazin.cz/85927/tisnove-tlacitko-hlida-seniory-doma-nekdy-chteji-jen-podat-zuby-nebo-rum/