Seniorka doplácela 41 tisíc za teplo. Rok se přitom léčila mimo domov
Seniorka Jana Němcová se snaží dopátrat toho, proč musela za topení doplácet 41 tisíc korun. Pro její rozpočet je to šílená částka. Osaměle žijící seniorce přišel nedoplatek 41 tisíc korun za teplo v městském bytě. Tvrdí přitom, že větší část loňského roku byla hospitalizovaná a topení měla ztlumené. Mluvčí Prahy 8 oponuje, že naopak čidla uvádí, že se topilo.
U drobného stolečku v rohu místnosti s okny do rušné Křižíkovy ulice má osmdesátiletá Jana Němcová na kupičce všechny důležité dokumenty, na kterých chce postupně dokreslit podivuhodnou situaci, do které se dostala.
Sama je přitom přesvědčena, že se stala obětí podvodu, mluví o „zneužití“: za loňský rok musí doplácet za městský byt o 56 metrech čtverečních bezmála 41 tisíc korun za topení.
Všude přeplatky, jen u tepla nedoplatek
„Všimněte si, že lautr všude je přeplatek a jediný nedoplatek je u toho tepla,“ přejíždí seniorka prstem po rozpise.
Žije v bytě zvláštního určení na Praze 8. Samotná městská část popisuje, že jde o bydlení určené výhradě pro seniory a osoby se zdravotním postižením „ideálně se sníženou soběstačností a potřebou pečovatelské služby“.
Zvláštní seniorce přijde zejména to, že větší část loňského roku v bytě fakticky nebyla. „Odvezli mě na Bulovku s ramenem a loktem, spadla jsem na skříň,“ popisuje paní Němcová s tím, že od července 2022 až do července 2023 putovala po nemocnicích a léčebnách.
„Já se vrátila 31. července loňského roku a zapínala jsem topení v říjnu, listopadu a prosinci. A jenom na jedničku a dvojku,“ tvrdí seniorka.
41 tisíc? „Šílené“
Jana Němcová jako seniorka s velmi nízkým důchodem mluví o tom, že takto vysoký nedoplatek je z jejího pohledu šílený.
Za pomoci připravených dokumentů reportérovi dokládá, že pobírá důchod něco málo přes 12 tisíc korun. Průměrný důchod v Praze se přitom na konci loňského roku podle České správy sociálního zabezpečení pohyboval kolem 21 400 korun.
Za městský byt platí podporovaný nájem 3485 korun, celkově ovšem ukazuje, že na bydlení dává bezmála šest tisíc korun. Pobírá proto ještě od státu příspěvek na bydlení. Celkově popisuje, že vyžívá měsíčně se zhruba osmi tisíci korunami a hradí si i pomoc pečovatelek.
Nedoplatek 41 tisíc korun přesto raději rychle zaplatila. „Vyhrožovali mi vystěhováním. Že kdybych to nezaplatila, tak si mám najít do konce července jiný byt,“ tvrdí.
Seznam Zprávám se ovšem takový přístup k seniorce nepodařilo ověřit. Takové varování měla dostat od technika, který v bytě opravoval indikátor na topení.
Podle Jany Němcové si nedoplatek mohla dovolit zaplatit paradoxně jen proto, že strávila rok léčením a neměla tak náklady spojené s běžným provozem.
Topení bylo puštěno, reaguje městská část
Mluvčí Praha 8 Martin Šalek popisuje, že pracovníci městské část se případem seniorky zabývali a došli k závěru, že vyúčtování sedí.
„Na základě reklamace na vysoký náklad za spotřebovanou energii tepla proběhlo šetření a kontrola a bohužel se potvrdilo, že v době nepřítomnosti byl ventil otopného tělesa nastaven na vyšší stupeň, než se paní domnívala,“ vysvětluje mluvčí Prahy 8, že podle jejich šetření má případ takto banální rozuzlení.
Podle Šalka jsou přímo na radiátorech napevno nainstalované indikátory tepla, které nevykazovaly žádné chybové hlášky.
„Vždy doporučujeme pro dobu nepřítomnosti pootočit termostatickou hlavici na otopných tělesech na stupeň 2 a jen temperovat. Protože toto nebylo učiněno, radiátor topil na větší hodnotu a tím se navýšil náklad za spotřebovanou energii. V roce 2023 bohužel došlo k enormnímu nárůstu cen za energie, a to se promítlo do vyúčtování služeb,“ popisuje mluvčí Prahy 8.
Zdůrazňuje zároveň i to, že přestože seniorka mluví o tom, že fakticky topila v roce 2023 jen od října do prosince, vyúčtování je za všech protopených devět měsíců topné sezóny.
Byt kontrolovala i dcera
Jenomže s vysvětlením, že v bytě byly špatně nastavené termostatické hlavice, nesouhlasí dcera Jany Němcové, která v bytě během loňského roku byla a připravila ho na delší nepřítomnost matky.
„Jela jsem tam vše povytahovat ze zásuvek. Televizi, lednici, konvici a na topení byly hlavice nastavené mezi hodnotami jedna a dvě,“ trvá si na svém dcera, která si z pracovních důvodů nepřála zveřejnit jméno.
Vysvětluje, že situace podle ní i z logiky věci nedává smysl, protože úraz se matce stal v létě 2022. „Silně pochybuji, že by v červenci měla kolečko na topení naplno,“ dodává.
Reklamace vyúčtování u dodavatele energií
Pokud odběratel nesouhlasí se spotřebou uvedenou na faktuře, může vyúčtování reklamovat. Podrobnosti včetně doby, do kdy je možné fakturu reklamovat, by měl najít v obchodních podmínkách, které se vážou ke smlouvě o dodávkách energií.
Reklamaci lze podat online či dopisem s odůvodněním, proč s reklamací zákazník nesouhlasí a ideálně také s připojením fotografie stavu elektroměru.
Dodavatel musí komunikovat v tomto případě i s distributorem, který mu data o spotřebě poskytnul. Podle Energetického zákona má dodavatel na dokončení reklamace celkem 30 dní – 15 dní na její vyřízení a 15 dní na vypořádání finančních závazků.
Částku uvedenou ve vyúčtování však musí odběratel zaplatit, i když podal reklamaci. Peníze mu mohou být vyplaceny zpět pouze při kladném vyřízení reklamace.
Praha 8 ovšem skrze mluvčího Martina Šalka nabízí, že by se s Janou Němcovou a její rodinou rádi sešli pracovníci Odboru sociálních věcí s tím, že by se pokusili najít řešení, jak seniorce pomoci i zpětně s uhrazením vysokého nedoplatku.
„Pokusí se najít možnosti, zda by částečně bylo možné vysoký náklad za teplo eliminovat s využitím sociálně-nadačního fondu,“ nastiňuje.
Stejně s mladými i seniory
Redakce Seznam Zpráv oslovila i pomáhající organizaci Život 90, které se zaměřuje právě na seniory. Aneta Mundok Nitschová , vedoucí poradenského centra Života 90 popisuje, že vysoké nedoplatky se seniory řešili spíše v předcházejících letech 2021 a 2022 a aktuálně jde spíš o okrajové téma.
„Společnosti bohužel nedělají rozdíly mezi tím, zda je uživatelem mladý člověk, který si zvládne mnoho záležitostí sám obstarat nebo se jedná o staršího člověka, který například žije sám, může mít omezený přístup k informacím kvůli svému zdravotnímu stavu a v podobných záležitostech se vůbec nevyzná. Celková situace může samozřejmě velmi nepříznivě působit na psychický stav,“ popisuje Aneta Mundok Nitschová .
V první řadě proto doporučuje vyúčtování reklamovat, což paní Němcová udělala. Stejně tak obecně vedoucí poradenského centra zmiňuje i to, že v podobných případech senioři mohou požádat o pomoc sociálního pracovníka nebo přímo obec.
„Lze se obrátit také na Energetický regulační úřad, který může situaci prověřit,“ zmiňuje ještě Aneta Mundok Nitschová . Dodává, že by se nemělo zapomínat ani na to, že nedoplatek lze na žádost rozložit do splátkového kalendáře.